קשב מהו?

סודות במשפחה

מהן ההשלכות של סודות במשפחה ?

סוד הוא תופעה מוכרת וידועה המתקיימת במשפחות רבות. משפחות רבות מסתירות מידע שמסיבות שונות אינם רואים לנכון לשתף לעיתים את בני המשפחה הקרובה ולעיתים אנשים זרים. להסתרת האמת יש סיבות שונות ומגוונות הנותנות מענה בהיבט הפסיכולוגי, החברתי והמוסרי.

הגדרתו המילונית של סוד היא: "דבר סתר, רז, דבר שאדם מעלימו מאחרים"

(אבן שושן,2006,עמ' 1269).

ניתן להבחין בסוגי סודות לגיטימיים כמו:

א.    שמירת סוד על הפתעה שברצוננו לקיים לאדם יקר ואהוב עלינו.

ב.     הימנעות מביקורת העלולה לפגוע בערך העצמי של חבר.

ג.      שמירת סוד מתוך איום על חיינו.

ד.     שמירת סוד על- פי חוק במסגרת התפקיד: יועצת חינוכית, אנשי טיפול, פסיכולוגית ועוד.

מהן ההשלכות של הסודות במערכת המשפחתית ?

אנו נעסוק בסודות במערכת המשפחתית הקשורות למחירים ולנזקים לעומת הרווחים העשויים לנבוע כתוצאה ממסירת המידע:

סודות והסתרה במשפחה עלולים לפגוע בכל אחד מבני – המשפחה ומתבגר שמגלה שבמשפחתו נוהגים לעיתים קרובות במנגנון הסתרה זה, עלול לנהוג באותם דפוסי התנהגות בחברה  ובחייו העתידיים. חשוב לציין שלכולנו יש סודות, חוויות ואירועים שאנו שומרים אותם לעצמנו מתוך שמירה על הפרטיות שלנו.

ילדים ומתבגרים כאחד חשים בדרך- כלל כשמסתירים מהם מידע, דרך הבעות הפנים ושפת- הגוף ובאמצעות התכנים שאינם נאמרים בצורה ישירה. אווירה זאת עלולה ליצור בהלה ודאגה ויוצרת סוג של עמימות, כי המידע אינו מסודר וגלוי לעין ומצב זה עלול להוביל את הילד להאשים את עצמו ולייחס את המצב למעשים שהוא עשה.

תקשורת עמומה ועמוסה בסודות גוזלת אנרגיה רבה מכל השותפים להסתרה ומובילה לשקרים רבים.

 מרבית הסודות במשפחה הם בתחום המצב הכלכלי, בגידה, פיטורין, מחלות, התעללות, גילוי עריות, זהות מינית וגירושין. חיי המשפחה מאורגנים סביב הסוד ולא מאפשרים לאחרים להיות שותפים לסוד ומציאות זאת גוררת אותם להעמדת פנים, הסתרה, שקרים והימנעות מקשרים חברתיים על- מנת לא לאפשר שהמידע יצא החוצה.

ילדים צעירים מאוד, אינם צריכים לדעת פרטים על סודות שאינם קשורים אליהם באופן ישיר, אך בגיל ההתבגרות, אפשר לשתף אותם בסודות משפחתיים, בהתאם לרמת הבשלות הרגשית שלהם ויכולתם לשאול שאלות בנושא.

ילדים המגיעים לגיל הבגרות- רצוי מאוד לשתף אותם בסודות המשפחתיים ולמלא אותם באינפורמציה על ההיסטוריה המשפחתית, כדי להעמיק את הידע שלהם על עצמם דרך ההיסטוריה המשפחתית שתוצג לפניהם.

מה המניעים לסודות ?

א.    הימנעות מהערכה שלילית- חשש שגילוי הסוד יפגע בדימוי העצמי שלו,

 במעמדו החברתי והמשפחתי.

ב.     שמירה על פרטיות- חוסר עניין לשתף את עולמנו הפנימי עם אחרים.

ג.      הגנה מפני תגובות שליליות- חשש מהשלכות מזיקות על מעשיו ופגיעה במערכת יחסים שבה הוא מעורב.

ד.     שמירה על הרמוניה משפחתית- הסוד נועד לאפשר לשמור על הדימוי של משפחה תומכת ואוהבת.

ה.    שמירה על סודות מפני גורמים מחוץ למשפחה- הסוד נועד להגן מפני הערכה שלילית חיצונית ולסוד שותפים רק בני המשפחה הגרעינית.

ו.       שמירה על היכולת שלנו לתפקד בחיי היומיום ושמירה על שפיות הדעת.

ז.      לגונן על הילדים ממידע קשה על- מנת למנוע מהם דאגה וצער.

ח.    שאיפה לשמור ולאפשר לילד חיים רגילים ובריאים.

ט.    למנוע מהם תחושת בושה, השפלה וחשש מסטיגמה ודחייה חברתית.

מהם הנזקים בגילוי הסוד ?

א.    עלול לגרום לכאב וסבל בלתי נסבל ולהשפיע על חיי הילדים.

ב.     עלול ליצור אווירה של חוסר- אמון בבני -המשפחה.

ג.      עלול לגרום לנתק וחוסר תקשורת במשפחה.

ד.     עלול ליצור אווירה מתוחה של חרדה, דאגה בקרב בני- המשפחה.

ה.    עלול לגרום לחשדנות וטינה במערכת היחסים בתוך המשפחה.

ו.       עלול לשבש את ערכי היסוד של המשפחה ולהוביל לבריחה מאחריות על מעשים עתידיים.

ז.      עלול לפגוע בתחושת השייכות ובערך העצמי.

ח.    עלול ליצור  תחושה של מציאות מדומה.

ט.    עלול לגרום לפגיעה בבריאות הפיזית והנפשית.

 היתרונות בשיתוף הסוד לבני – הבית:

א.     השיתוף מאפשר להרגיש תחושת שייכות, חשיבות ומשמעות.

ב.     השיתוף יוצר מערכת אמון בין ההורה לילד.

ג.      השיתוף מאפשר תחושה שניתן לסמוך עליו.

ד.     השיתוף מאפשר לילד לפתח דרכים יצירתיות להתמודד עם המציאות.

ה.    השיתוף מאפשר לילד לתרום מחלקו לבני- המשפחה.

ו.       השיתוף מונע ממנו מתח, דאגה וחרדה.

ז.       השיתוף מאפשר לו להתפנות ללמידה ולגדילה בריאה.

לסיכום-

סודות במשפחה מובילות להשקעת אנרגיה בהסתרת הסוד מחשש רב שגילוי הסוד יזיק למעמדם או יפגע במעד ילדיהם. סודות במשפחה לרוב מנוהלים מכוונות טובות של ההורים, יחד עם זאת גילויים גורם לעצבנות, נדודי- שינה, מתח וחרדה בקרב הילדים במשפחה.

במידה ומחליטים לשתף בסוד- יש להיערך בהתאם במציאת העיתוי המתאים לילד ולהורה, חשוב שהשיחה תנוהל במקום שקט ונעים ואם מדובר בגילוי סוד למתבגר רצוי מאוד לקיים זאת ביחידות ולא עם כל שאר בני המשפחה ובמידה והנושא כאוב וקשה, רצוי להיעזר ולהסתייע באדם מקצועי.

הדיאלוג בשיח הוא מאוד חשוב בשיתוף ובהקשבה ולסיום חשוב מאוד לשמוע את דעתו והסכמתו של המתבגר בגילוי הסוד ומציאת דרך הולמת לעיבוד הסוד.

יש אחריות רבה להורים שיעדכנו את המתבגר במידע הרלוונטי בהיסטוריה המשפחתית, כדי להיות ולהרגיש שלם בהבנת אישיותו המורכבת.

סודות שאינם מדוברים עלולים ליצור חוסר אמון ולהרס מערכת היחסים במשפחה.

 

 

                                      

                                     מקווה שמצאתם מענה לצרכים שלכם במדריך שלי.

יפה כהן – מנחת הורים ומשפחה מוסמכת, מנחה ומאמנת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז -ADHD- מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית, מאמנת מתבגרים- בוגרת מכון אדלר וחברה בלשכת המאמנים בישראל. 

 יש חשיבות לנו ההורים, בקבלת הנחייה אישית לרכישת כישורים להתמודדות יעילה יותר, מתוך כבוד, אמונה, הבנה, קבלה ותמיכה ליצירת אווירה נעימה ומכבדת.

 

אני כאן עבורכם!
יפה כהן, מאמנת אישית ומנחת הורים מוסמכת
צרו איתי קשר –  050-5926666

 

או מלא את הטופס ואחזור אליך בהקדם

סגירת תפריט
דילוג לתוכן