קשב מהו?

12 טיפים להתמודדות הורים עם חרם חברתי בגיל ההתבגרות :

חרם חברתי מוגדר כדחייה, או נידוי חברתי של אדם מסוים מחוץ לקבוצה שהוא משתייך אליה, תוך הימנעות מכל יצירת קשר אתו. חרם חברתי/ דחייה חברתית מערערת את נפשו של האדם ובעיקר את עולמו של המתבגר שבתקופה כה מטלטלת בחייו כשהוא מבין שיחסים בחברה בגיל זה הם כה משמעותיים בשבילו והוא נמצא בתקופה כה מבלבלת בחייו ובאחריותו לפלס לו דרך בטוחה בשדה החברתי לרכישת חברים ולהיות מקובל בקבוצת השווים., כשהערכים המובילים אותו מאז ילדותו הם: אהבה ואמון בזולת וכשנכסים אלה מתערערים בחייו זה מעורר בו חרדה ותסכול. ניהול חרם כשהוא נעשה מצד אנשים שהם כה משמעותיים ויקרים בחיינו המתבגרים כמו- חברים או משפחה קרובה, אז האכזבה והפגיעה היא כה מעיקה וכואבת יותר, דבר שעלול להשפיע מאוד על תנודתיות במצבי- הרוח ומקשה מאוד על התפקוד היומי שלנו כמתבגרים ובכלל. מתבגר שמוחרם ע"י "קבוצת השווים" ירגיש מושפל, פגוע, פגום וחסר- ערך ולרוב יסתגר בחדרו, יסרב להגיע לבית- הספר וימנע לחלוטין מפעילויות חברתיות בתחום ביה"ס ובסביבת המגורים שלו. המתבגר בדרך- כלל ירגיש שהוא אשם במצבו ומשהו בהתנהגות שלו או במבנה גופו הוביל לכך שינדו אותו מחבריו. תחושת האשמה עצמית שהוא חש עלולה לגרום לפגיעה עצמית ואם הסביבה הקרובה לא תזהה את מצוקתו ולא יזכה לטיפול מידי, זה עלול להוביל אותו לדיכאון ולקשיים בניהול יחסים.

החרם כיום בעידן הטכנולוגיה החדשנית ובסיוע הרשתות החברתיות מאפשרות בקלות יתרה לאותם מקובלים ומנהיגים כיתתיים לעשות מניפולציות קטלניות, על אלה שלא מוצאים חן בעיניהם –"לא באים להם טוב בעיניים" לדוגמה- מתבגרים שמתויגים בעיניהם : חנון, שמנה מדי, מכוערת, תזונה חריגה, אלרגיות, בעיות קשב וריכוז, מרכיב משקפי ראיה  ועוד.

האפשרות בעידן הסלולר, היא אכזרית יותר, מאחר וזה נמשך מעבר לשעות ביה"ס וגם בשל הקלות הרבה שמתאפשר לבני- הנוער לשבת ליד המקלדת או ליד הטלפון ולהשמיץ בכל הכוח בצורה הגסה והאכזרית ביותר מבלי שמישהו יפסיק זאת.

מתבגר שעובר חרם או דחייה חברתית הוא בדרך- כלל ממודר מקבוצות הווטס -אפ הכיתתית וסובל משיימינג ברשתות החברתיות וההשפלה שהוא חש היא נוראית ולא אנושית.

הסיבות להטלת חרם על המתבגר:

התחרות על מנהיגות כיתתית מובילה לעתים קרובות להסית את כולם נגד אחד. לרוב החרם נועד לצורך השגת מעמד, סטטוס חברתי, שמטרתו בדרך- כלל ליצור לכידות חברתית סביב מטרה מסוימת, או סוג של הפגנת כוח מול החברים.

הסממנים כשמתבגר חווה חרם חברתי הם:

ילד שקט ומופנם,ילד עצוב וחסר שמחת- חיים, נמנע להגיע באופן סדיר לבית- הספר, ידלג על פעילויות ספורט וטיולים כיתתיים, יתבודד ויסתגר בחדר, לעתים מתבגרים יגיבו בכעס והתפרצויות- זעם על הסביבה הקרובה, ינהגו באלימות כלפי רכוש בית- הספר ובמקרים חריגים יכנסו לדיכאון.



דרכי התמודדות  הורים עם חרם חברתי:

א.   היו ערים לשינויים שהמתבגר שלכם עובר וזהו אותם.

ב.     לנהל שיחה עימם ולהיות בהקשבה אמפתית מולם.

ג.      לאפשר להם להביע את תחושותיהם ורגשותיהם.

ד.      לנסות להסביר להם שהם אינם אשמים בכך, ואינם צריכים להתבייש בעובדה שעושים עליהם חרם, כי הם הקורבן.

ה.     שיתוף צוות ההוראה ויועצי ביה"ס ולעקוב אחרי דרכי הטיפול במתבגר.

ו.        שיתוף ההורים במצוקתם- תפקיד ההורים להוות כפתור הרתעה כדי שהמתבגרים יבינו שחרם זהו קו אדום שלא חוצים אותו.

ז.       להיות שם למענם בתמיכה, בהקשבה ובהמון אהבה.

ח.     להעניק לו תמיכה מקצועית ( פסיכולוג רגשי, מאמן אישי) על- מנת שידע להתמודד עם רגשותיו.

ט.     לגייס תומכים שיתמכו בו ושיהיו שם בעבורו ( חבר קרוב, סבתא, אחות)להשתדל לא להשאיר אותו לבד בסיטואציה הזאת.

י.        העצמת המתבגר בנקודות עוצמתיות שבאישיותו על- מנת להשיב לו את הביטחון בעצמו.

יא.   לשתף את המתבגר בזיכרונות העבר מילדותכם עם אירועים דומים שחוויתם, ומה עזר לאותם מתבגרים להיות מקובלים בחברה?

יב.   במידה והמצב אינו משתפר בבית- הספר, ניתן להעביר את המתבגר למסגרת חינוכית אחרת, בשיתוף והתייעצות עם המתבגר ועם הגורמים החינוכיים.

 

 

                                מקווה שמצאתם מענה לצרכים שלכם במדריך שלי.

יפה כהן – מנחת הורים ומשפחה מוסמכת, מנחה ומאמנת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז -ADHD- מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית, מאמנת מתבגרים- בוגרת מכון אדלר וחברה בלשכת המאמנים בישראל. 

 יש חשיבות לנו ההורים, בקבלת הנחייה אישית לרכישת כישורים להתמודדות יעילה יותר, מתוך כבוד, אמונה, הבנה, קבלה ותמיכה ליצירת תקשורת מקרבת.

אני כאן עבורכם!
יפה כהן, מאמנת אישית ומנחת הורים מוסמכת
צרו איתי קשר –  050-5926666

או מלא את הטופס ואחזור אליך בהקדם

סגירת תפריט
דילוג לתוכן