טיפים "קשרים" לשיח עם ילדים בעלי הפרעת קשב

טיפים "קשרים" לשיח עם ילדים בעלי הפרעת קשב

הורים יקרים,
הדבר העיקרי והחשוב ביותר בעיניי הוא היכולת להעניק לילדיכם שיגדלו בחוויה נעימה ובאווירה משפחתית טובה ומאושרת, שירכשו את הכישורים המתאימים להתמודדות יעילה יותר, מתוך כבוד ואמונה שכל אחד מבני- המשפחה זקוק להבנה, לקבלה.

לכן, מביאה לכם כמה טיפים חשובים, משולחן העבודה שלי ב"קשרים"
מקווה שיסייעו לכם בהתמודדותכם הברוכה היום יומית.

בהיבט הלימודי
חשוב לשאול את הילד מה מסייע לו ללמוד.
א. חשוב להגדיר את המשימות והמטלות באופן ברור ואף לכתוב אותן, כדי שהילד יוכל לחיזור אליהן אם שכח או התנתק.
ב. חשוב לתכנן את שעות הפנאי כדי לצמצם את נקודת החיכוך.
ג. חשוב להבחין בין פנאי 'נקי' מפעילויות לבין פנאי של עיסוק חברתי, חוגים, תחביבים ועוד.
ד. חשוב לצמצם גירויים מסיחים במהלך הכנת שעורי הבית.
ה. בעבור ילדים עם הפרעת קשב, משימת העתקה היא קשה וצורכת אנרגיה רבה. חשוב לסייע לו לצלם ממחברת של חבר את סיכומי השיעורים. אפשר להיעזר בחומרים מתוקשבים.
ו. חזרה על הוראות: חשוב לכתוב את כל ההוראות וכן להגיד אותם בעל-פה, כדאי לחזור על ההוראה פעמים מספר.
ז. חשוב לארגן לילדים אלה אפשרויות להתאוורר במהלך הכנת השיעורים.
ח. יצירת קשר עין. אפשר להחזיר ילד עם ADHD למיקוד בעזרת קשר עין. רצוי ליצור קשר עין לעיתים קרובות, שכן מבט יכול להחזיר ילד מחלום בהקיץ או לתת לו חיזוק.
ט. חשוב ללמד דרכי ארגון וסיכום שונות ולאפשר לילד לבחור את זו הנכונה לו.
י. חשוב להמליל את תהליכי העבודה ואת תהליכי החשיבה.
יא. שיטת תקשורת מומלצת היא להודיע מה הולכים לומר לפני שאומרים זאת, לומר זאת ואחר כך לחזור על הדברים.
יב. כדאי תמיד לשלב בין הערוץ החזותי לבין הערוץ השמיעתי. מבנה זה עוזר לילדים אלה להדביק את הרעיונות יחד במוחם.
יג. חשוב שסדר היום יהיה ידוע מראש. כדאי לתלות אותו על הלוח או על שולחן התלמיד. חשוב להתייחס אל התוכנית פעמים רבות ביום. אם התוכנית עומדת להשתנות, חשוב להתריע על כך ולהכין את הילדים מראש. כאשר יש בתכנון זמן לא מובנה, חשוב לעזור לילדים אלה לתכנן אותו לעצמם מראש.

בהיבט הרגשי/חברתי
א. הנאה בלמידה: ילדים הסובלים מ-ADHD זקוקים לעזרה רבה במציאת הנאה בלמידה. חשוב לעזור להם להרגיש שליטה במיומנויות במקום כישלון ותסכול, להתרגש במקום להשתעמם או לפחד- ובתוך כך לרצות ללמוד. חשוב מאוד לשים לב לרגשות שנקשרים אצל ילדים אלה לתהליך הלמידה. נציין כי האמירה 'משעמם לי' באה לעיתים כדי לכסות על תחושת קושי בהבנה או בביצוע המטלה. לכן לפני שמציעים מיד משהו 'מעניין' יותר, כדאי לנסות לבחון במה מדובר- בקושי או בשעמום.

ב. הצבת גבולות: ראוי להציב גבולות המאפשרים הכלה ומרגיעים, ולא להעניש. הגבולות צריכים להיות עקביים , שאפשר לזהותם מראש, פשוטים, ברורים ובזמן המתאים. לא כדאי להיכנס לדיונים בנושא הגינות, שכן אלה רק יסיחו את הדעת ממה שחשוב.

ג. דגש על הצלחות: חשוב לחפש הצלחות ולהדגישן ככל האפשר. ילדים אלה חיים עם כישלונות רבים ולכן הם זקוקים לכל היחס החיובי שאפשר לתת להם. הם זקוקים לכמויות אדירות של שבחים, חיזוקים ועידוד. בדרך כלל החלק הכי קשה ב- ADHD הוא הנזק המשני שהנוצר לדימוי העצמי ולהערכה העצמית של הילד.

אני כאן עבורכם!
יפה כהן, מאמנת ומנחת הורים מוסמכת.
צרו איתי קשר: 050-5926666

או מלא את הטופס ואחזור אליך בהקדם

סגירת תפריט
דילוג לתוכן