אימון הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז חשים לעתים חסרי אונים. הרגשה של כאב, תסכול וכישלון ואף אשמה עצמית בחוסר מסוגלות הורית.
אימון פרטני מקנה להורים אלה תמיכה מקצועית ואוזן קשבת וקבלה והשלמה עם נוכחות הלקות בחיי ילדם, תוך הבניית דפוסי הורות מותאמים לפרופיל הלקות הספציפי של ילדם, כישוריו, כוחותיו, ערכי המשפחה ומקורות התמיכה שלה.
בשונה מהדרכה קבוצתית, הדגש באימון פרטני הוא ספציפית על המתרחש במשפחה ובין ההורים לילדם וגם מתן כלים יישומיים ספציפית לקשיים שמשפחה זו מתמודדת עמם בתהליך הפרטני.
לאחר הערכת הקשיים וקביעת המטרות, ביחד עם ההורים נבנית תכנית התמודדות לקידום והנעת השינויים הרצויים.

האימון כולל גם ליווי ויישום תוך משוב ומתן פתרונות לדילמות שצצות במהלך התהליך כולו.
תכנית אימון פרטנית מתייחסת לכל הקשיים וההתמודדויות הקשורים לילד הן בבית הספר והן עם הוריו, כמו למשל: עמידה בלוח הזמנים, במבחנים, גבולות הבית ועוד….
הורות היא, עבור כולנו, משימת חיים משמעותית ומאתגרת.

כשמדובר בהורות לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז האתגר כרוך בהתמודדות מורכבת וטעונה בתחום הרגשי, החברתי והלימודי ברמה היומיומית. הורות לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב היא הורות ייחודית המתנהלת במאמץ רב תחת עומס של משימות ודאגה רבה לשלומו ולעתידו של הילד.
לקשיים הרבים שחווים ילדים אלו בתחום הרגשי, החברתי והלימודי יש השפעה רבה על היחסים בין ההורה לילדו.

מהצד האחד של מערכת היחסים נמצאים ההורים המלווים בחשש ובדריכות רבה את ילדם, רגישים לכל ביטויי התסכול, הפגיעות והקשיים שחווה ילדם בסיטואציות שונות במסגרת המשפחתית הגרעינית והמורחבת, במסגרת בית הספר וגם בסביבה החברתית של הילד.
הנזיפות, הכישלונות והאכזבות הרבות והתכופות שסופג הילד במסגרות אילו, מחלחלות להוריו וגורמות להם לצער, לכאב ולדאגה רבה.
בנוסף, נדרשים ההורים להיות מעורבים לאורך כל היום בתפקוד השוטף של הילד, החל מביצוע משימות יומיומיות פשוטות כמו קימה, רחצה, הכנת ש"ב, ועד למצבים מורכבים וטעונים שמחייבים את ההורה להתמודד עם קשת רחבה של קשיים שנובעים מהמקור הנוירולוגי של הלקות. מדובר בקשיים כגון קשיי התארגנות, סף תסכול נמוך, אימפולסיביות, אי שקט מוטורי, צרכים מוגברים בוויסות והרגעה, המחייבים סיוע ותיווך במסגרות חברתיות, סיוע בלמידה, והכי חשוב – שיקום ובניית הערך העצמי של הילד, על רקע הכישלונות המצטברים שהוא חווה במסגרת המשפחתית, החברתית והלימודית.

ההורים נשחקים תחת העומס והמאמץ הפיזי והנפשי המוטל על כתפיהם, ללא ידע מספק על הלקות. בהעדר תמיכה והכוונה הם חשים פעמים רבות שהם אינם מצליחים לסייע לילדם ולפעמים אף מגיבים בכעס רב או בוויתור אשר בעקבותיו הם מפתחים רגשות אשמה, בושה וייאוש על כך שאין הם מצליחים להיות הורים כפי שחלמו להיות, וכל זאת למרות מאמץ מתמיד לסייע לילדם.

מעגל היחסים המכאיב הזה, שבו נתונים הורים וילדים רבים, ניתן לשינוי ע"י תמיכה, ייעוץ והדרכה במסגרות של הדרכות הורים קבוצתיות או פרטניות המבוססות על העקרונות הבאים:

א. הקניית ידע אודות הבסיס הנוירולוגי של הפרעת הקשב; העמקת ההבנה שהלקות היא מולדת ובעלת השלכות על התפקוד היומיומי של הילדים בתחומים רבים; ההפנמה שהם לא "עצלנים ", "רעים" או "לא מחונכים" אלא ילדים שלקות נוירולוגית משפיעה על התנהלותם בתחומים שונים

ב. ההורה כ"זולת עצמי" הרחבת היכולת ההורית לאמפתיה, זיהוי והיענות לצרכים הרגשיים של הילד בנוכחות הורית שומרת, מתפעלת, אמפתית, מרגיעה ומווסתת המכוונת אותו להצלחות על פי כישוריו וכוחותיו.

ג. ארגז כלים מותאם עבור הורים המתמודדים עם עומס רגשי רב, הכלים האינטואיטיביים שמסייעים להם להיות הורים טובים דיים לילדים ללא הלקות אינם "עובדים" עם ילדם עם הפרעת קשב. האינטנסיביות והמאמץ מפגישים אותם עם תסכולים ותחושות קשות של חוסר אונים. תמיכה ולגיטימציה לרגשות המורכבים שעולים במצבים שונים והקניית מיומנויות הוריות מותאמות מסייעים להורים להיחלץ ממעגל ההאשמה וחוסר האונים ולחוות חוויות של הצלחה בקשר עם ילדם בעל הלקות

ד. הקניית רוטינות בניית הרגלים ושיגרה בפעילויות היומיומיות עבור הילדים הזקוקים לסביבה עקבית, קבועה ורצופה.

ה. הגישה הרב מערכתית לכל ילד יש פרופיל קשיים משלו. לפי הגישה המערכתית יש לבנות תכנית מותאמת הכוללת רכיבים נוספים על פי הצורך: הוראה מתקנת, ריפוי בעיסוק, טיפול רגשי, טיפול תרופתי, ועוד

אני כאן עבורכם!
יפה כהן, מאמנת ומנחת הורים מוסמכת
צרו איתי קשר: 050-5926666

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

סגירת תפריט
דילוג לתוכן