אבחון דידקטי

אבחון דידקטי

יפה כהן- מאבחנת דידקטית מוסמכת, בוגרת מכללת ספיר/לוינסקי.

בעלת תואר ראשון ובעלת ניסיון רב- שנים במערכת החינוך.

נשואה+4 ילדים בוגרים וסבתא לשתי נכדות.

הנני בעלת ניסיון באבחונים ובכל סוגי לקויות הלמידה, כולל הפרעת קשב וריכוז מכל טווח הגילאים מהגן ועד בוגרים.

בעבודתי במערכת החינוך נכחתי לדעת שילדים שואפים מאוד להצליח בלימודים, תוך מיצוי יכולותיהם המלווים, בתחושת הישג, אך כשהם אינם עומדים בציפיות ההורים והמורים ואף אחד מהם אינו מאתר בזמן את הקשיים, מתפתחים גורמים רבים שמעכבים את הלמידה, כגון: תסכול, כעס,ומצבים רגשיים שהילד מתקשה לפתור אותם לבד.

לכן  באחריותם של אנשי חינוך , הורים ואנשי מקצוע למצוא את הדרך המתאימה ביותר לאותם ילדים שמתקשים ולהעניק  להם את הכלים הטובים ביותר, כדי שיצליחו במשימות הלמידה ויעניקו לו את חווית ההצלחה להעלאת בטחונו האישי בסביבתו.

 

אני עורכת אבחונים דידקטיים פרטיים בנוסף, עורכת אבחונים פסיכו- דידקטיים בשיתוף פעולה עם פסיכולוג. אני שמה דגש רב על שירות אדיב ונעים, תוך השתדלות שהמאובחן יעבור חוויה חיובית במהלך האבחון. אני מאמינה שלכל אדם יש עוצמות ותחומי דעת שהינו טוב בהם וחשוב מאוד שיכירם, כי בעזרתם יוכל לבטא את יכולותיו על הצד הטוב ביותר.

גישה זאת מנחה אותי בעבודתי בתהליך האבחונים ובונה לו תוכנית למידה המותאמת לצרכיו וליכולותיו.

מטרת האבחון, בעיקר בגילאי היסוד הינה לגלות את תחומי החוזק והקושי של התלמידים ומתוך תוצאות הנתונים יש לבנות תוכנית התערבות למסגרת הבית- ספרית ולמסגרת המשפחתית על מנת לעזור להם להתקדם בהתאם ליכולותיהם האישיות.

בגילאי חט"ב ותיכון, בהתאם לצורך מצורפות גם המלצות להתאמות בדרכי היבחנות.

אבחון דידקטי מהווה בסיס לבדיקת מקור הקשיים הלימודיים של התלמיד.

 

באבחון נבדקים:

באבחון נבחנות קיומן של לקויות למידה באמצעות בדיקת –

יכולות קוגניטיביות: חשיבה מילולית ובלתי מילולית.

מנגנוני בסיס ללמידה: עיבוד פונולוגי, ערנות מורפולוגית ותחבירית, קידוד, שיום ושטף מילוליים ותהליכי זכירה.

התפקוד הלימודי: קריאה, כתיבה, הבעה בכתב ובע"פ, עיבוד מידע כתוב, חשיבה חשבונית וידע בסיסי בפעולות החשבון.

באנגלית- נבדקת השפעת לקות הלמידה על לימודי השפה ונאמדת רמת הידע של המאובחן בהתאם לרמה הנדרשת המתאימה לגיל המאובחן.

במתמטיקה- נבחנת השפעת לקות הלמידה על לימודי החשבון וגם נבדקת קיומה של לקות בסיסית בחשבון( דיסקלקוליה) באמצעות בחינת ההבנה המתמטית של המאובחן. ממצאי האבחון מאפשרים להגיע למסקנה אבחנתית באשר ללקויות הלמידה ומקורן ומסייעת לבניית תוכנית התערבות המותאמת לצרכיו.

מטרת האבחון למקד את מקור הקשיים, לאתר נקודות חוזק ולבנות תכנית לימודים מתאימה לנבחן.

תלמידים שקיבלו הוראה מתקנת והתנסו בשיטות לימוד שונות, עדיין מגלים קשיים בלמידה ובמבחנים, יהיו זכאים להתאמות בדרכי היבחנות לאחר אבחון דידקטי

 

סוגי אבחונים הנהוגים בארץ:

אבחון פסיכולוגי-
נועד להעריך את החוזק והחולשה בתחומים השכליים, הקוגניטיביים, הרגשיים וההתנהגותיים, כולל יחסי הגומלין ביניהם והשפעתם על תפקודו האקדמי של התלמיד ועל תפקודיו האחרים. כמו כן, מטרת האבחון הפסיכולוגי לבנות תוכנית טיפול מורחבת העונה על מגוון מקורות הקושי.
אבחון כזה נעשה בידי פסיכולוג מומחה. האבחון הוא בדרך כלל רב- תחומי, וכולל התייחסות לכמה היביטים דוגמת הערכת רמות האינטליגנציה, הערכת התפקודים החשיבתיים, הערכת גורמים רגשיים ומיפוי קשיי הלמידה ובכללם מיומנויות היסוד.
בצד מיפוי הקשיים, יצביע האבחון גם על הכוחות, הכשרים ונקודות החוזק של התלמיד שבעזרתם יהיה אפשר לבנות תוכנית טיפולית.

אבחון דידקטי-
מתבצע ע"י מאבחן דידקטי מטרת האבחון היא להעריך את התפקודים השכליים- קוגניטיביים הפועלים בבסיס הלמידה, ולבחון את בהשפעתם של כוחות ושל כשלים בתפקודו הלימודי של התלמיד- כל זאת בהתייחס ליכולות ולקשיים בתחום האישיותי, הרגשי, ההתנהגותי והחברתי ולמידת השפעתם על תפקודו.
כמו כן, קיימים אבחונים הנעשים לפי הצורך, כגון: בדיקה נוירולוגית בידי רופא/ה נויורולוג/ית ( לרוב לאחר אבחון פסיכולוגי או דידקטי) ובדרך כלל לצורך הערכת תפקודי הקשב והריכוז. אבחונים אחרים, כגון אבחונים של קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים ועוד, נעשים בדרך כלל בעקבות המלצת המאבחן ולפי הקושי שנצפה.

אבחון משולב-
אבחון כולל אבחון דידקטי ואבחון פסיכולוגי.
הפניית התלמיד לאבחון משולב מתבצעת כאשר קשייו נובעים מגורמים שונים ונרחבים, וכאשר הכשלים בלמידה חמורים במיוחד. מטרת האבחון היא להעריך את התפקודים השכליים- קוגניטיביים הפועלים בבסיס הלמידה, ולבחון את בהשפעתם של כוחות ושל כשלים בתפקודו הלימודי של התלמיד- כל זאת בהתייחס ליכולות ולקשיים בתחום האישיותי, הרגשי, ההתנהגותי והחברתי ולמידת השפעתם על תפקודו.

אבחון רפואי ופרא- רפואי-
במקרה שמתעורר חשד להפרעות אחרות, יופנה התלמיד על-ידי מי שזיהה את הקושי, לגורם מאבחן מקצועי נוסף:

  • בחשד להפרעות בתחום הנוירולוגי( הפרעת קשב, טורט)- הפניה לפסיכיאטר או לנוירולוג.
  • בחשד להפרעות בתחום הפסיכיאטרי דוגמת אספרגר- הפניה לפסיכיאטר.
  • בחשד להפרעות שפה ודיבור- הפניה לקלינאית תקשורת.
  • בחשד להפרעות מוטוריות- הפניה לאבחון מרפא בעיסוק.
  • בחשד להפרעות ראייה- הפניה לרופא עיניים.
  • בחשד להפרעות בשמיעה- בדיקת שמיעה (אודיולוגית).

    יש לזכור, כי לאבחון ערך רב והשלכות על סוג הסיוע שיינתן לו בבית- הספר, ולזכאות להתאמות בבחינות הבגרות.

התאמות בדרכי ההוראה ובדרכי ההיבחנות:

התאמות ניתנות לתלמידים במהלך לימודיהם במקצועות הלימוד השונים, והן תלויות בסוג הלקות, בסוג המקצוע הלימודי וברמת הלימוד.

התאמות בדרכי היבחנות חייבות להביא בחשבון את הצורך לעמוד ברמת הידע הנדרשת במקצוע מסוים באופן אובייקטיבי, ועל כן קיימת הגבלה על מתן התאמות בבחינות.

ההתאמות מחולקות לשלוש רמות:

רמה 1-
התאמות מסוג זה אינן פוגעות במהות הנמדדת בבחינה, אלא עוסקות בהארכת זמן הבחינה בכתב, התעלמות משגיאות כתיב, הגדלת הכתב בשאלון הבחינה, או במתן דף נוסחאות מורחב או כזה המאורגן באופן שונה. ההתאמות עשויות לסייע לנבחנים עם ליקויי למידה ולשפר את הישגיהם.

התאמות ברמה 1 –
יאושרו ע"י הוועדה הבית ספרית על סמך אבחון דידקטי או אבחון פסיכולוגי שיש בו התייחסות לתפקוד הלימודי.

רמה 2-
התאמות אלה עלולות לפגוע באופן חלקי במהות הנמדדת בבחינה, והן מתייחסות בעיקר לשינויים בתנאי הבחינה, כגון: הכתבת התשובות למבחן, הקראת שאלון הבחינה על- ידי קורא ניטראלי, שימוש במילון אלקטרוני באנגלית או בהקלטת תשובותיו של הנבחן באנגלית- אך לא בתכני הבחינה.

התאמות ברמה 2 –
יאושרו ע"י הוועדה הבית ספרית על סמך אבחון דידקטי או אבחון פסיכולוגי שיש בו התייחסות לתפקוד הלימודי.

רמה 3-
התאמות מסוג זה משנות את המהות הנמדדת בבחינה, ומתייחסת לשינויים הן בתנאי הבחינה והן בתוכן הבחינה. סוג ההתאמות נוגע לשאלון מותאם הנגזר משאלון הבחינה הרגיל, מבחן הנערך בעל- פה או המרת מבחן במתמטיקה במקצוע אחר. לפיכך, התאמות ברמה זו ניתנות במקרים מיוחדים בלבד, שבהם התאמות ברמה 1 ו- 2 אינן יעילות מספיק.

התאמות ברמה 3 – יאושרו ע"י הוועדה המחוזית על סמך אבחון משולב(אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי), לאחר דיון בוועדה הבית – ספרית והמלצת בית הספר.

 

סגירת תפריט
דילוג לתוכן